søndag den 21. juli 2013

Himmelsk mad på den nye restaurant "Amass"

Restaurant: Amass
Hjemmeside: http://www.amassrestaurant.com

Sebastian og jeg er egentlig på kur for tiden, men torsdag aften siger han så; "der er bord på Amass til lørdag frokost - skal vi". Og jeg lod mig ret nemt overtale :)

Amass er en ny restaurant åbnet blot denne uge, og allerede er de stort set fuldt ud booket resten af denne måned og næste med - undtagen altså denne ene ledige tid, som han fandt. Vi tror, at det nok er pga. et afbud.

Vi hørte om stedet langt før de åbnede især fordi, at chef kokken Matthew Orlando er en tidligere køkkenchef på Noma. Og der har været meget skrevet om stedet i pressen allerede langt før de åbnede.

Restauranten ligger i en stor industrihal med langt til loftet, et rustikt udseende og store vinduer. Stedet er indrettet med sorte borde, nogle gode og behagelige stole, og alt bestik fandtes på bordet i en lille metalæske, hvorfra man selv tog, hvad man havde brug for. Stemningen og betjeningen var afslappet og uformelt, og gæsterne, der var der denne dag, var en meget blandet flok. Der var folk i fint tøj - endda en enkelt i jakkesæt - og det var 25 grader ude denne dag - stakkels mand, og så var der folk i shorts, t-shirts og kondisko. Og en del af gæsterne var desuden udenlandske.

Til frokosten har man valget mellem en 3-retters eller en 5-retters menu, der dog reelt består af mere, da der er ekstra retter inkluderet. Vi valgte de 5-retter.

Vi fik denne dag:
Ærter, sankthansurt og salturt.
Gæret fladbrød.
Rejer, foie gras og salte brødkrummer.


Ærteretten var det første, der kom på bordet og en meget passende bid at starte på - frisk og fyld af smag. 

Brødet kom direkte fra grillen ind på bordet, næsten så varmt at man ikke kunne tage fra det med det samme - men hvor smagte det dog skønt.

Sebastian var meget begejstret for reje retten, hvor han sammenlignede rejerne med de bedste søde sushi rejer, han har fået - og så en del af dem, hvor man i sushi typisk bare får en enkelt eller to - og så med en god smagfuld men mild foie gras til. 

Saltet makrel svøbt i let bittert grønt, stegt løg og vinaigrette.


Østershat, valnød og hibiscus.


Menuen vi blev præsenteret for, da vi kom, var ikke helt opdateret, og dette var sammen med reje retten en af de nye. Chef kokken kom ud og fortalte, at en ven havde fundet østershatte på Amager, og derfor denne ret. Svampene var bløde og smagfulde, og cremen på valnød var perfekt dertil. Det var en let udfordrende ret, hvor jeg i starten overvejede, om jeg overhovedet kunne lide den, men altså endte med at elske den. Den var en af mine favoritter til denne frokost kun overgået af hovedretten, som i snart skal høre om.

Dry-aged okse, syltet ramsløg og mayonnaise lavet på oksefedt.


Dette var en dejlig blød og let varm tatar med en cremet mayonnaise til, der altså var lavet på oksefedt. Den var rigtig god, og de relativ stærke syltede ramsløg var lige prikken over i'et.

Lammebryst og gulerod.


Hovedretten kom i to dele, og denne første del var altså min absolut favorit til denne frokost. Den bestod af to små stykker fed, saftig og supersprødt lammebryst med søde gulerødder og en næsten lakridsagtig urt, som jeg ikke husker navnet på. Det smagte himmelsk.

Lammetunge, ærter og urter.


Hindbær, is på søde majs, oregano og fløde.


Til maden fik vi en udmærket vinmenu, hvor de fleste glas blev serveret direkte fra store vinflasker - magnum eller måske større. Vinmenuen bestod af:

2012 Aligoté Dider Montchovet, Bourgogne, Frankrig
2011 Chardonnay "Pet'Nat" Pascal Potaire, Loire, Frankrig
2012 Winifred Gut Oggau, Burgendland, Østrig
2012 Simplicemente Rosso Cascina Degli Ulivi, Piedmonte, Italien.

Vinmenuen inkluderede ikke en dessertvin, men det gør mig egentlig ikke noget, da de sjældent er noget for mig. Sebastian købte dog et glas til og var fuld ud tilfreds. Og inden vinmenuen fik vi et glas Alice Beaufort - en rød mousserende vin.

Vi er meget begejstrede over Amass og vil glædelig vende tilbage. Mine eneste kritik punkter er nok akustikken i hallen - ikke fordi, at det var larmende, men jeg faktisk lidt svært ved at høre, hvad tjenerne sagde, hvorimod jeg nemt kunne høre Sebastian - sært. Og derudover ærgrer det mig, at stedet er så besværlig at komme til - det hænger selvfølgelig sammen med, at de har egen have og sådan, så der kommer jo også noget godt ud af deres pladsering.

Nu kan jeg naturligvis ikke udelukke, at det til dels er på grund af vores ellers relativ magre diet for tiden, at maden smagte så himmelsk denne dag, men det er helt klart ikke den eneste grund. De ved klart, hvad de gør her med smagfuld og præcis mad, hvor hver eneste ingrediens har sin plads i helhedsoplevelsen af retterne.

Ingen kommentarer: